18/12/2017

Grans èxits de l'escena a la programació del Teatre de Salt 2018

Salt 19/12/17.- Catorze propostes per a tot tipus de públics i de diversos gèneres (teatre, música, comèdia, circ...) conformen la programació del Teatre de Salt pel primer semestre del 2018. La temporada presenta propostes avalades per la qualitat i èxit d’espectadors protagonitzades per grans noms de l’escena del país, però també proposa espectacles per a tots els públics, teatre familiar pensat per als més petits, un complert programa de teatre local i propostes musicals.

Sota l’epígraf “Els grans noms de l’escena a prop teu”, proposem 9 espectacles amb algunes de les cares més conegudes de l’escena catalana i molt bones crítiques a les cartelleres d’arreu del país. Són propostes de qualitat contrastada que tenen per objectiu apropar al públic de la zona el millor teatre que s’està fent a casa nostra:

La Calavera de Connemara - Dissabte 3 de febrer - és una obra dirigida per Iván Morales i escrita per l’irlandés Martin McDonagh (La reina de la bellesa de Leenane), l’únic dramaturg contemporani que ha tingut quatre obres professionals a la cartellera londinenca. Una peça protagonitzada per Pol López, Oriol Pla, Marta Millà i Xavi Sáez que ha recollit molt bones crítiques a la Sala Villarroel on ha fet temporada fins a finals de novembre. Una comèdia negra farcida de referències a l’Irlanda més profunda i les seves tradicions.

El febrer també podrem veure Paraules encadenades  - Dissabte 10 de febrer -, el primer text en què va tocar l’èxit Jordi Galceran (El mètode Gronholm) dirigit per Sergi Belbel. Aquesta peça torna als escenaris després de dues dècades de la seva estrena a Barcelona. Ara, Mima Riera i David Bagés interpreten aquest thriller que posa a l’escenari un joc pervers entre un assassí en sèrie i la seva propera víctima, una jove infermera i psicòloga. Ara de gira després de fer temporada a La Villarroel de Barcelona.

Nadia - Dissabte 17 de març - és teatre documental i polític, dels mateixos creadors (La Conquesta del Pol Sud) que l’any passat van presentar Clàudia al Teatre de Salt. És un tipus de posada en escena basada en la realitat i protagonitzada pels personatges reals de les històries. En aquest cas, Nadia Ghulam explica la seva història de supervivència a l’Afganistan, durant 10 anys es va fer passar per un home fins que va arribar a Barcelona on va recuperar la seva identitat femenina. Aquest muntatge es va estrenar al Fringe Festival de Madrid i al Grec de Barcelona.

Dinamita La Sarsuela -  Dissabte 7 d’abril – de Le Croupier segueix la fórmula del teatre musical que va iniciar aquest músic amb l’aplaudit Esperança Dinamita. Ara Mont Plans dirigeix aquest espectacle estrenat a Temporada Alta. Les Representacions a El Molino de Barcelona van donar el tret de sortida a la gira catalana d’aquest espectacle que reivindica la riquesa de la Sarsuela Catalana.

Lluís Soler interpreta un dels poemes més populars de la literatura catalana: El comte Arnau  - Dissabte 21 d’abril - de Josep Maria de Sagarra. Una posada en escena d’Antonio Calvo (Les noies del Calendari, Un fantasma en casa...) que es va estrenar fa més d’una dècada al Teatre Grec de Barcelona i ja va commoure bona part del país. Un clàssic, programat el 21 d’abril, per celebrar la diada de Sant  Jordi

Les noies de Mossbank Road, - Dijous 3 de maig - s’ha estrenat recentment a la cartellera barcelonina i promet ser un dels grans èxits d’aquesta temporada teatral. Dirigida per Sílvia Munt i interpretada per tres dels grans noms femenins de l’escena catalana contemporània: Clara Segura, Marta Marco i Cristina Genebat relata la història d’una amistat. Una aposta per un teatre de qualitat amb la firma de la dramaturga anglesa Amelia Bullmore.

Un muntatge molt especial del clàssic de Shakespeare Othelo  - Divendres 11 de maig - tanca aquest blog de la programació. L’argentí Gabriel Chamé Buendía està considerat un dels grans mestres del clown i en aquest muntatge adapta la tragèdia clàssica a un teatre físic i burlesc amb Marias Bassi, Elvira Gómez, Gabriel Beck i Martín López. Una aposta sorprenent que ha rebut tres premis Teatros del Mundo 2013 per la millor adaptació, millor actor (Martín López) i millor direcció.

Dues propostes per a tots els públics

El Teatre de Salt proposa dos espectacles per a tots els públics, pensats per venir al teatre en família perquè en gaudeixin tant petits com grans. Són propostes per a nens i nenes a partir de 8 anys de qualitat contrastada i amb l’humor com a fil conductor. La primera és DESCONCERTO  - Divendres 2 de març -un divertit espectacle de l’Orquestra de Cambra de l’Empordà dirigit per Jordi Purtí. Després que el seu darrera espectacle Concerto a tempo de umore triomfés al Festival d’Edimburg i a l’Off del Festival d’Avinyó, aquest espectacle torna a fusionar els imprescindibles de la música clàssica amb improvisacions i humor gestual. Un concert de música clàssica que no deixarà a ningú indiferent.

La segona proposta, és l’espectacle Rhümia  - Dissabte 24 de març -, Gran Premi BBVA al Millor Espectacle de Circ dels Premis Zirkòlica 2016. Un muntatge de pallassos amb una gran sensibilitat poètica on una  “família” de clowns i músics excepcionals i “inestables” (Jordi Martínez, Joan Arqué, Roger Julià i Pepino Pascual) comparteixen pis. Una proposta que dona continuïtat a l’espectacle Rhum i que vol seguir essent un homenatge al pallasso Monti i a una manera de fer teatre amb humor, gamberrisme, tendresa, emoció i la capacitat de no deixar ningú indiferent.

Per aquests dos espectacles és possible comprar un forfet familiar (2 adults + 2 nens) per 60 € amb l’objectiu d’incentivar l’anada al teatre amb la família.

El Planter, teatre familiar amb segell de qualitat

Enguany, el Teatre de Salt recupera la seva programació per als més petits de casa. Sota l’etiqueta El Planter, programa dos espectacles per a nens i nenes. Propostes que volen despertar la sensibilitat per les arts escèniques als infants.

La primera proposta és Superbleda  - Diumenge 25 de febrer -, el darrer espectacle de la pallassa La Bleda pensada per a nens i nenes a partir de 3 anys. Una posada en escena que vol incentivar la imaginació dels més petits i reivindicar els herois quotidians.

Momo  - Diumenge 15 d’abril  - és una versió lliure del llibre de Michael Ende portada a escena per la companyia Anna Roca. Un muntatge molt especial, que col·loca al públic a dins una carpa i crea un clima teatral molt peculiar. Una proposta escènica pensada per a nens i nenes a partir de 9 anys. Momo és una proposta pensada només per a 70 persones que reivindica un teatre proper i de petit format.

Salt a Escena

Completen la programació els espectacles de la temporada nadalenca (Els Pastorets – 23, 25 i 26 de desembre - a càrrec de la història companyia de teatre amateur El Safareig), un Concert Solidari  -Dissabte 24 de febrer - del Cor Gospel Girona i La Sireneta  - 19, 20, 26 i 27 de maig- a càrrec de la Coral Rossinyol i Alimara.

Finalment, el Teatre de Salt també programa un espectacle professional exclusivament per a les escoles del municipi: Contes 1.0 de Teatre a la Fuga. Aquesta proposta escènica parteix dels clàssics contes com La caputxeta vermella, El llop i les set cabretes... i dels seus objectes, a partir de petits detalls dels contes que han quedat oblidats al fons d’un calaix es construeixen noves històries.

Postfuncions i tallers per anar més enllà dels espectacles

Un any més la programació vol anar més enllà. Gràcies a El Club de la Fundació La Ciutat Invisible (la fundació de Bitò)  es proposa als espectadors participar en diverses activitats relacionades amb alguns espectacles, com ara col·loquis amb artistes després de les funcions o trobades amb els equips dels espectacles. El Club també ofereix avantatges i descomptes per poder gaudir al 100% de la programació 2018 del Teatre de Salt.

D’altra banda, el club d’espectadors infantil de Bitò: La Colla, organitza un taller per a nens i nenes entre les dues funcions de Momo, una activitat pensada per a nens i nenes a partir de 9 anys.

El Teatre, com cada any, també participa del programa Apropa Cultura, dirigit als centres socials que treballen amb persones en risc d’exclusió social amb l’objectiu de facilitar-los l’accés al teatre. I la programació s’inclou al cicle Escenaris – Teatre del Gironès 2018, un cicle de teatre professional coorganitzat pel Consell Comarcal del Gironès i la Diputació de Girona, que compta en aquesta dotzena edició amb la participació de més de setze ajuntaments d ela comarca del Gironès.

Superant els 20.000 espectadors anuals

El Teatre de Salt va tancar la temporada 16-17 superant els 20.000 espectadors. 20.442  espectadors al conjunt de la programació, un 82.40% d’ocupació mitjana en la programació professional, i l’ús gairebé diari de les instal·lacions (tant en activitats obertes al públic, com en assaigs i residències), situen aquest equipament com un punt neuràlgic de l’activitat cultural a l’àrea de Girona. Aquestes xifres reforcen el concepte que el Teatre de Salt no solament exhibeix, sinó que s’ha convertit en un focus d’activitat pràcticament diària, ja sigui amb residències de companyies, assaigs d’escoles i altres activitats municipals. Un espai cultural amb una vida escènica gairebé els 365 dies de l’any.